Akkreditált kiváló tehetségpont és két tanítási nyelvű szakmai műhely
Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye
Minősített Tehetséggondozó Műhely
Interaktív utazás - angol témanap 24 órában
Intézménytípus: általános iskola
Korosztály: 7-14
Célunk, hogy „ Interaktív utazás” című jó gyakorlatunk során a tanulók különböző idegen nyelvi foglalkozásokon vegyenek részt reggel 8 órától másnap reggel 8 óráig, tehát 24 órában. A tanulók azáltal, hogy a nyelvterületeket megismerik, váljanak képessé a másság elfogadására, érdeklődjenek idegen nemzetek kultúrája iránt, nagyobb motiváltságot érezzenek az iskolában tanított idegen nyelv, az angol tanulására. Azzal, hogy betekinthetnek más népek kulturális értékeibe, tanulják meg felfedezni az értéket más kultúrában, és ezen keresztül a magukéban is. A jó gyakorlat erősítse a tanulókban a multikulturális tartalmak befogadását, az inklúziót és a másság elfogadását.
A nap során a tanulók olyan interaktív foglalkozásokon vesznek részt, melyekből saját maguk választhatnak érdeklődésüknek megfelelően. A foglalkozásokat úgy állítjuk össze, hogy illeszkedjenek a tanulók életkori sajátosságaihoz, és a differenciálás, valamint a tevékenységközpontú tanulás lehetősége teljes mértékben megvalósuljon. A foglalkozások között szerepelnek nyelvi játékok, különböző nemzetek dalainak, mondókáinak tanulása, idegen nyelvű filmek vetítése, kézműves foglalkozások, tánc és dráma-foglalkozások, melyek a nemzetek kulturális hagyományaiba engednek bepillantást. A foglalkozások elősegítik a tantárgyi integrációt, földrajzi, történelmi, irodalmi, zenei, művészeti témák kerülnek elő. Építünk a tanulók aktív részvételére, a foglalkozásoknak nemcsak résztvevői lehetnek, hanem elsősorban az idősebb tanulók tarthatnak foglalkozásokat az alsóbb osztályokban, így erősítve az egymástól tanulás lehetőségeit. Módszereit tekintve a jó gyakorlat alkalmazza a drámapedagógia, a kooperatív technikák, valamint az IKT-val segített tanulás lehetőségeit.
A jó gyakorlat elsősorban az idegennyelvi, a kommunikatív, a szociális, életviteli és környezeti kompetenciafejlesztést szolgálja a digitális kompetenciafejlesztésen keresztül. Teszi ezt úgy, hogy a nyelvterületekhez kapcsolódó országismereti háttéranyagot olyan környezetbe ágyazzuk, hogy az mindenki számára elérhető legyen. Ezeken a foglalkozásokon a tanulók idegen nyelvű meséket, történeteket dolgoznak fel, rejtvényeket oldanak meg, képregényeket készítenek, melyek a szövegértési, szövegalkotási kompetenciájukat is fejlesztik. Részt vehetnek olyan foglalkozásokon is, melyeken dalokat, mondókákat hallgatnak és tanulnak, filmet néznek idegen nyelven, vagy rövid történetet adhatnak elő. Ezeken a foglalkozásokon elsősorban a hallott szövegértési és beszéd-cselekvési kompetenciák fejlődnek.
A jó gyakorlat egyik kiemelt célja az esélyegyenlőség megteremtése, hiszen interaktív utazásunk során olyan élethelyzetbe hozzuk tanítványainkat, mintha egy külföldi utazáson vennének részt. A nap folyamán a tanulók szociokulturális hátterére tekintet nélkül részt vehetnek bármelyik foglalkozáson, lehetőséget kapnak arra, hogy saját értékeiket is bemutassák, és egymás értékeit megismerhessék. Fontos célkitűzésünk a befogadás, a másság elfogadásának erősítése. A szülők aktív részvételére is számítunk mind a programok szervezésénél, mind a lebonyolításnál.
A jó gyakorlat hatásaként a tanulókban tudatosul, hogy az angol nyelvterületeken is jelen vannak a különböző kultúrák, melyek hatással vannak a saját kultúránkra is. A kulturális értékek megismerésével befogadóvá és motiválttá válnak az idegen nyelvek tanulása iránt, megtanulják mások és saját kultúrájuk értékeinek tiszteletét. Ezáltal kialakul a tanulókban az egymás értékei iránt érzett megbecsülés, tisztelet. A csoportokban szervezett foglalkozások révén javulnak a tanulók között a társas kapcsolatok. A játékosság és a sikerélmény biztosítja a sajátos nevelési igényű és a hátrányos helyzetű gyerekek önbecsülésének növekedését, az önbizalom és a pozitív énkép kialakulását. A nap során a tanulók projekteket dolgoznak ki illetve lehetőséget biztosítunk az egyéni kutatómunkára is IKT-eszközök alkalmazásával.
Intézményünkben idegen nyelvi heteket tartottunk hosszú éveken keresztül, ahol számtalan délutáni programot szerveztünk a gyerekeknek. Mivel szerettük volna minél szélesebb körben bevonni diákjainkat a tervezésbe és megvalósításba így 5 évvel ezelőtt 24 órás nyelvi napot tartottunk, mely igazi siker volt. Ezt fejlesztettük tovább, és ma már „interaktív utazás” című programunkon projektbemutatót is meghirdetünk, ahol rész vesznek saját diákjainkon kívül külföldi partnereink is videokonferencia során, ezzel is közelebb hozva a multikulturális tartalmakat.
A megvalósítást segítő lépések: 1. Közös tervezés a tanulókkal 2. Idegennyelvi munkaközösség akciótervének összeállítása 3. Megvalósítást végző és segítő csapat kialakítása 4. Programkoordinációs team - helyszínek kijelölése 5. A napi programok - jelentkezők koordinálása 6. Éjszakai stáb - éjszakai programok 7. A nap értékelése - közvetlen és késleltetett 8. Feedback
A jó gyakorlatbármelyik általános iskolában, bármilyen összetételű, heterogén csoport számára egyenlő hozzáférést biztosít, mert minden tanuló megtalálja a számára legkedvesebb feladatot. Természetesen csoportszinttől iskolai, sőt városi szintig lehet fejleszteni a programot az intézmény adottságainak megfelelően. Az iskolai és tanórán kívüli tevékenységek koherenciája meghatározó eleme a napnak. Az újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazásával a program igazán élményszerűvé válik.
Újszerű jó gyakorlatunk, mert 24 órában teszünk virtuális utazást egy-egy nyelvterületen, IKT-val támogatott kutatási előzmények után tanulóink közösen határozzák meg az uticélt. Így igen komoly szociális és életviteli kompetencia fejlesztés is folyik már az előkészítési szakaszban is. A foglalkozások újabb lehetőséget teremtenek a nyelv valós szituációkban való használatára. Az osztálytermitől különböző kontextusban történő sikeres kommunikáció erősítette a tanulói motivációt. A projektmunkák során a tanulók az idegen nyelv elemeit saját céljaiknak megfelelően alakították, rendezték és használták fel, ami elősegítette azt, hogy átélhető, valós élményt szerezzenek a nyelvtanulás valódi céljáról: a sikeres kommunikációról. A csoportban való együttműködés elősegíti az interperszonális kapcsolatok fejlődését.
Az értékelés folyamatba ágyazott és főként önértékelésre és kortárscsoportok értékelésére alapozott. A programot partnerelégedettségi vizsgálat követi, melyet a szülők, tanulók és a pedagógusok töltenek ki. A tapasztalatokat hasznosítjuk a következő tanév programjának kialakításánál.
Jó gyakorlatunk során lehetőség nyílt a komplex készségfejlesztésre. A tevékenységközpontú tanulásszervezés során a tanulók cselekvő módon vettek részt a feladatmegoldásokban. A feladatok előkészítése, végrehajtása és bemutatása során számtalan lehetőség nyílt az értelmes és sokoldalú nyelvhasználatra. A nyelvvel való találkozás életszerűbbé, élvezetesebbé vált. A feladatok motiválóan hatottak, hiszen nemcsak saját, de a mások munkája is érdekesebbé vált. A tanulók levetkőzték kommunikációs gátjaikat, hiszen nem maradtak egyedül a feladattal, hanem egymásért dolgoztak. A működés eredményességét többek között az is jelzi, hogy az elégedettségi vizsgálatok során az iskola erősségei között sorolják fel tanulóink és a szülők is ezt a programot, mely egyedi a városban, megyében, sőt talán az országban is.
Különleges humánerőforrás igénye nincs a jó gyakorlatnak, de innovatív tantestületet feltételez. Előny, ha van az intézménynek aktív idegennyelvi munkaközössége, egy jó informatika tanára, valamint az őket segítő tanítói és művészeti munkacsoport sem hátrány. Természetesen egy idő után a tantestület minden tagja részt akar majd venni ezen az "interaktív utazáson", hiszen aki kimarad az lemarad.