Akkreditált kiváló tehetségpont és két tanítási nyelvű szakmai műhely
Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye
Minősített Tehetséggondozó Műhely
Táblás és interaktív társasjátékok az 2. osztályos matematikai kompetencia fejlesztésében
Intézménytípus: általános iskola
Korosztály: 7-9
A társasjátékok matematika órán való alkalmazása során célunk, hogy a gyermekek matematikai alapkészségei fejlődjenek, a számfogalom biztossá váljon, a számok nagyságviszonyaiban tájékozottak legyenek. A matematikai alapműveleteket (összeadás-kivonás-bontás) a 100-as számkörben biztosan végezzék, a tízesátlépés során értsék és helyesen alkalmazzák a szükséges lépéseket. Problémamegoldó képességük és logikus gondolkodásuk már kisiskolás korban fejlett legyen. Fejlődjön a matematikai, digitális, szociális- és életviteli illetve a szövegértés-szövegalkotás kompetenciájuk.
Jó gyakorlatunk alkalmas arra, hogy a hagyományos tananyagközpontú matematika oktatás helyett a gyerekek élményeken, tapasztalatokon alapuló tanulására helyezze a hangsúlyt. Mindezt a gyermekek számára kedvelt játékos formában teszi. A táblás vagy interaktív matematikai társasjátékokat alkalmazhatjuk teljes órában vagy a tanóra egy adott blokkjában. Alkalmasak arra, hogy a gyerekek képességeit figyelembe véve differenciált munkát végezzünk. A szóbeli műveletvégzés begyakoroltatására rendkívül hasznos és élvezetes eszköz.
Ezen társasjátékok használata elsősorban a matematikai kompetenciát fejleszti. Alkalmazását elsősorban matematika órán javasoljuk, de a délutáni feladatmegoldás vagy a szabadidő eltöltése során is kellemes élményeket ad a gyerekeknek. A közös játék során fejlődik a gyerekek szociális kompetenciája is, mivel szabályokat kell betartaniuk, figyelniük kell egymásra, ellenőrizniük kell társaik megoldását; közösen kell tevékenykedniük, játszaniuk. A játék során elkerülhetetlen a szövegértés-szövegalkotás kompetencia fejlesztése is, mivel a gyerekek ezen képességei interakcióikon keresztül fejlődik, lehetőségük van egymástól tanulni, ellesni társaik jó és helyes megnyilvánulásait. Ha a játékokat interaktív táblán vagy számítógépen játsszuk, akkor a tanulók digitális kompetenciája is fejlődik.
A társasjáték csomag annyi fajta játékot tartalmaz, hogy a teljes tanulócsoport - képességeiknek megfelelően csoportokba osztva - egyszerre játszhat a különböző játékokkal. Amennyiben az a cél, hogy az összes kialakított csoport ugyanazzal a játékkal tevékenykedjen, akkor a jó gyakorlat használati jogát birtokló intézménynek lehetősége van a játéktábla sokszorosítására, ezáltal megvalósítva az egyenlő hozzáférést. A sokszorosítás lehetőséget biztosít arra is, hogy a tanulók a játékot hazavigyék, és azzal családi körben a szüleikkel együtt játsszanak. Frontális óravezetés során alkalmazhatjuk az interaktív táblát, mint eszközt. Ekkor az osztályt csoportokra osztjuk, akik egymás ellen játsszanak. Így egyenlő részvétel mellett szintén mindenkinek lehetősége van ennek a taneszköznek a használatára.
A társasjátékok matematika órán való alkalmazása során a gyerekek nem absztrakt feladatként élik meg a számolási készség fejlesztésének folyamatát, hanem játékként. Így a számukra életkori sajátosságaikból következő játékos formában, észrevétlenül valósul meg a matematikai alapkészségek fejlesztése, a számolási készség magas szinten való működtetése. A gyerekek szívesen fognak matematikai problémákkal foglalkozni, nem kötelességnek, hanem kedvelt tevékenységnek fognak tekinteni a matematika órákra. Ez a pozitív hozzáállás, attitűd eredményesebb elsajátításhoz vezet, támogatja a matematika tantárgy oktatását.
A jó gyakorlat megvalósításának ötletét a gyerekek közös játék iránti vágyának, szeretetének megfigyelése adta. Jó ideje próbálkozunk azzal, hogy a játékot - mint fontos módszertani eszközt - minél hatékonyabban tudjuk bevinni a tanórai munkánkba. Ezt az órák bevezető részének tervezésekor már hosszú ideje eredményesen is alkalmaztuk. A szándékunk az volt, hogy olyan játékot találjunk, ami az óra fő része alatt a tanítási folyamat céljának megvalósítását szolgáló eszközzé váljon. Így született meg a táblás társasjátékok első osztályban történő alkalmazásának ötlete. A tesztelés és a kipróbálás ideje alatt olyan sok pozitív hozadéka és tapasztalata volt a jó gyakorlat használatának, hogy a folytonosság elvének betartásával második osztályra is kidolgozásra került a tananyag.
Jó gyakorlatunk használata elsősorban csoportban végzett tevékenységként ajánlott, ahol a közös játékot homogén (képességeikben hasonló gyerekek alkotta) csoportokban végezzük, mivel így van lehetőségünk arra, hogy a gyerekeket sikerélményhez juttassuk és a játék izgalmas, élvezetes legyen. Kooperatív tanulásszervezés során is alkalmas lehet az eszköz használata a céljaink megvalósítására. A hagyományos tanórai alkalmazása mellett kiváló segítség lehet a társasjáték a tanítók felzárkóztató és tehetséggondozó munkájában.
A táblás játékok az eddig tapasztaltaktól eltérően maximálisan építenek a gyermekek belső motivációjára és játék iránti vágyára. A gyermekek ezen érzelmeiben rejlő hatalmas erőforrásokat tökéletesen a tanulási folyamat szolgálatába képesek állítani. Ezzel oktató-nevelő munkánk során olyan lehetőséghez jutunk, melynek eredményes kihasználása esetén a gyermekek játszva, észrevétlen módon sajátítanak el olyan ismereteket, melyek megtanulása korábban nehézkes vagy adott esetben a gyermekek számára kevésbé élvezetes volt.
Munkánk eredményessége a hagyományos mérések során (formatív, diagnosztizáló, szummatív) továbbra is mérhető marad. Ezek a mérések biztosan eredményességet fognak mutatni. Az eszköz használatának eredményessége és létjogosultsága az adott idő alatt elvégzett műveletek és a megoldott matematikai problémák számának radikális megugrásában mutatkozik meg.
A játékok használata során megtapasztalhattuk, hogy tanulóink egyre szívesebben foglalkoztak matematikai problémákkal, a tanórák azon részeit, amikor ezt az eszközt használtuk már nem is órának, hanem játékidőnek tekintették. Egymással versengve, nagy izgalommal vetették bele magukat a számolásba, ezzel tanóráink célja, a matematikai készségek fejlesztése tökéletesen megvalósult. A csoportban végzett játék közösségformáló ereje mellett megjelent a tanulócsoporton belül az egymástól való tanulás igénye és lehetősége is.
Az eszközök használata minden olyan matematikát tanító pedagógusnak javasolt, akik a gyerekeket játékos lénynek tekintik és a játékra, mint fontos pedagógiai módszerre tekintenek. Ajánljuk a táblás játékokat emellett fejlesztő- és gyógypedagógia alkalmazásra is.
A adaptáció során csak az interaktív változat használatakor jelentkezik különleges eszközigény (számítógép, interaktív tábla, projektor). A hagyományos játékcsomag tartalmazza a szükséges játéktáblákat.
Az oldalt fejleszti és karbantartja: Medovarszki István