Akkreditált kiváló tehetségpont és két tanítási nyelvű szakmai műhely
Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye
Minősített Tehetséggondozó Műhely
Gépi-Szó I. - az informatika elméleti alapismereteinek oktatása 5. osztályban
Intézménytípus: általános iskola
Korosztály: 10-12
A Gépi-Szó I. című digitális tananyag az általános iskolák ötödik osztályosai számára készült, az informatika elméleti alapismereteinek oktatásához. A XXI. század emberének nélkülözhetetlen igénye, hogy biztos digitális készségekkel és képességekkel rendelkezzék. Ismerje és értse a számítástechnika történetét és változékonyságának, megújulásának ütemét. Biztos alapismeretekkel és felhasználói tudással rendelkezzék. Ennek a gyakorlati tudásnak az alapfeltétele kell legyen az, hogy a tanulók tisztában legyenek néhány elemi informatikai és számítástechnikai alapismerettel. E célok eredményes, a gyerekek számára élvezetes és érthető, szemléletes illusztrációval és szórakoztató animációkkal ellátott tananyagnak a segítségével való megvalósításához nyújt segítséget a Gépi-Szó I. című szoftver.
A jó gyakorlat tartalmaz a digitális anyag mellett egy hagyományos munkafüzetet is, melyet az órák előtt ki kell nyomtatni. Így a gyerekeknek a digitális technikáról megszerzett ismereteiket a feladatlapon is lehetőségük van rögzíteni, melyet lefűzve év végére egy komplett "könyvet" kapnak.
A digitális kompetencia fejlesztése mellett a tananyag felépítésének és feldolgozhatóságának köszönhetően számos kompetenciaterület fejlesztésére alkalmas lehet. A fejlesztendő kompetenciaterület meghatározása nagyban függ a feldolgozandó tananyagtól. Ezeket a jó gyakorlatunk tanmenet része pontosan meghatározza. A NAT által meghatározott műveltségterületi keresztkapcsolatok is megjelennek (matematika, ember és társadalom, ember és természet, művészetek), azok felszínre hozása csak a pedagógus kreativitásától függ, melyet eredményesen megtámogat a digitális tananyag. Az élményközpontú feldolgozás, a kooperatív technikák alkalmazása, a projektek kidolgozása a tananyag rendkívül eredményes feldolgozásához vezet.
A Gépi-Szó I. digitális tananyag rendkívül alkalmas arra, hogy biztosítsa tanítványainknak az egyenlő hozzáférést. Ez több módon megvalósulhat:
1. A szoftvert az iskolában biztosított számítógépeken bármelyik gyerek tetszése szerint használhatja. A jó gyakorlat használóinak emellett lehetőségük van arra, hogy tanítványaiknak sokszorosítsák a tananyagot, melyet így a gyermek hazavihet, azt családi körben továbbgondolhatja, vagy előzetes munkát végezhet.
2. Olyan nagy létszámú osztályok esetében, amikor nem minden gyereket tudunk számítógéppel ellátni, vagy nem biztosított a számítástechnika terem használata, az interaktív tábla használata illetőleg a hagyományos projektorral történő kivetítés biztosítja a tanulók egyenlő hozzáférését.
3. Tanulói laptop-ok használatával lehetőségünk van arra, hogy a tanulók önálló felfedezési igényére támaszkodva dolgozzuk fel a témát.
4. A minden órához hozzá tartozó munkafüzetek másolásával és összegyűjtésével a tanulók olyan segítséget kaphatnak az iskolától, amely több családnak is segítséget nyújt napjaink tankönyvárai mellett. Így senki nincs arra kényszerítve, hogy használt munkafüzetekből dolgozzon, mindenki azonos módon, új, frissen nyomtatott példányokat kap, melyek kezelése és rendben tartása már a gyerekek feladata, kompetenciája.
A digitális technikák és eszközök használata megnöveli és erősíti a gyermekek motivációját, érdeklődését, a tananyag elsajátítása iránti vágyát és képességét. Informatika (digitális kompetencia fejlesztés) tantárgyról lévén szó a gyermekek ezen attitűdjei - napjaink tapasztalatait figyelembe véve - igen dominánsak, erőteljesek. Éppen ezt kihasználva még eredményesebb lehet az oktató munka, ha ennek a tantárgynak a tanítása során fokozottan igyekszünk az IKT eszközök használatára. Ennek az oktatási segédanyagnak a használata során a gyermekek belső kíváncsiságának és érdeklődésének minél tovább tartó fenntartása mellett az egyéni élményszerzés és tapasztalás lesz az eredmény. A csoportos vagy egyéni munkavégzés során létrehozott produktumok és azoknak közös bemutatása kiszélesíti a tanóra elején meghatározott célok megvalósíthatósági lehetőségeit, módjait.
Iskolánkban ötödik osztályban heti egy órás óraszámban informatika tantárgyat tanítunk. Ezeken az órákon csoportbontást nem alkalmazunk, így a teljes osztállyal ezt az órát nem tudjuk az iskola számítástechnika termében megtartani. Így olyan tananyagra volt szükség, amely számítógépek jelenléte nélkül is megfelelően oktatható. Mivel hosszas "piackutatás" után úgy találtuk, hogy nincs olyan taneszköz, amely illeszkedik tanítási rendszerünkhöz, és amely érdekes, motiváló és a gyermekek életkori sajátosságainak megfelelő, így úgy döntöttünk, hogy a tananyag és taneszköz kérdését helyben oldjuk meg. Ezáltal egy féléves felkészülési szakasz során kidolgoztuk és digitálisan meg is valósítottuk a Gépi-Szó I. című informatika oktatóanyagot.
A tervezés során igyekeztünk olyan témaköröket feldolgozni, melyek a gyerekek érdeklődése mellett a kor kihívásaira való válaszadásra is alkalmasak. Így a tanév anyagát hat fő témakörbe soroltuk, melyek a következők:
- Informatikai alapismeretek
- Könyvtárismeret és algoritmusok
- A számítógépek története
- A szoftverek
- A hardverek
- A számítógépes hálózatok
A kidolgozás során igyekeztünk arra is odafigyelni, hogy a tananyag érdekes, a gyerekek érdeklődését felkeltő képanyaggal rendelkezzék. A tanulók motivációjának és a tantárgyhoz illetve tananyaghoz való pozitív kapcsolatának kialakulásához megalkottuk Kép Ernőt, a monitorfejű, kedves kisfiút, aki a tananyag feldolgozása során segíti és kalauzolja tanítványainkat. E mellett minden tanóra során az anyaghoz kapcsolódó animációkat ágyaztunk a programba.
Nem tartjuk szerencsésnek ugyanazoknak a módszereknek az alkalmazását a különböző tanulócsoportokban, ezért folyamatos differenciálást valósítunk meg. Könnyű belátni, hogy oktatásunk szegregáció-ellenes hatásai miatt gyermekeink esetében hatalmas eltéréseket tapasztalhatunk. Ezek a teljesség igénye nélkül a következők lehetnek: értelmi, érzelmi, képességbeli, motivációs, magatartási, szocializációs, etnikai, családi háttérbeli stb. A heterogén csoportokban történő munka alkalmas a különböző képességű gyermekek fejlesztésére. Ezeknek a különbségeknek a kiküszöbölésére alkalmas eszköz lehet a Gépi-Szó I.-hez hasonló digitális tartalmak már a fentiekben leírt módon történő alkalmazása. A iskola a taneszköz biztosításával, a feladatlapok kiadásával, a digitális anyag közzétételével, a tanórai és iskolai korlátlan használat lehetőségének megadásával ezeket a különbségeket, ha nem is tudja teljesen megszüntetni, de mértékét mindenképpen csökkentheti.
A Gépi-Szó I. digitális tananyag újszerűsége mindenképpen a feldolgozás módjában és a tananyag tudatos, a gyermekek életkori sajátosságait és érdeklődési körét, illetve a korunk elvárásaira való feleletadás iránti igény figyelembe vételében áll. Jelenleg hiány mutatkozik olyan taneszközökben, melyek az elméleti informatikát a gyerekek számára érdekesen, a figyelmet és a kíváncsiságot folyamatosan fenntartva tudnák tanítani. Ezt az űrt próbáltuk jó gyakorlatunkkal pótolni, mely az utóbbi évek alkalmazása során bizonyította, hogy a tervezés és előkészítés során meghatározott céljainkat maradéktalanul (sőt időnként túlteljesítve is)meg tudtuk valósítani.
A jó gyakorlat alkalmazásának eredményessége és hatékonysága a tanulási folyamatban több módon (bár konkrét számokkal nehézkesen és erőltetetten) mérhető. Bár ezeknek a méréseknek az elvégzése nem tartozott elsődleges céljaink közé, ily módon is bizonyíthatjuk a digitális anyag létjogosultságát.
- Minden ötödik évfolyamos osztályban bemeneti mérést végzünk a tanév során, mely három feladatból áll:
1) Szógyűjtés: informatikai fogalmak és azok jelentése
2) Kép-szó összekötés: Meg kell találni az adott fogalomhoz tartozó ábrát
3) Rövid fogalmazás: Mire használhatjuk a számítógépeket? (Maximum egy A5 oldal)
- Minden tanórához feladatlap tartozik, melynek kitöltésével akár az elsajátítás minőségét is ellenőrizhetjük.
- Minden témakör feldolgozása után összefoglaló óra tartására van lehetőség, ahol az összegzés mellett szummatív mérést is végezhetünk.
- Tanév végén a tanév elejihez hasonló kimeneti mérést végezhetünk.
- A tanulók egész éves aktív munkája, pozitív attitűdje a mérések helyett is bizonyítja az eredményességet.
Iskolánkban - nagy meggyőződéssel állíthatjuk, hogy - gyermekeink készség szinten használják a számítógépet. Úgy gondoljuk, hogy akkor teszünk jót, ha a gyermekeinknek megengedjük és lehetőséget is biztosítunk arra, hogy számítógépek segítségével tevékenykedjenek. Ez történhet irányított vagy szabadon választott formában. Tanítványainknak mindkettőre meg van a lehetőségük. A tananyag használatának pozitív hatása talán abban mérhető a leginkább, hogy tanulóink egyre nagyobb számban jelentkeznek IKT szakkörre. Az idei tanév fő pozitívuma és oktató-nevelő munkánk nagy sikere volt ennek a kompetenciaterületnek a tekintetében, amikor az ötödik évfolyamon a már működők mellett újabb szakköri csoportot is létre kellett hoznunk. Ez az aktivitás - főleg ezen az évfolyamon - nagyban köszönhető ezen jó gyakorlatunk alkalmazásának. Így példaértékű a magasabb évfolyamon tanuló diákjaink számára is.
A Gépi-Szó I. című digitális tananyagot felépítésének, érdekes és a gyerekek érdeklődéséhez illeszkedő tartalmának, a munkafüzet kidolgozottságának és a tanmenetben adott módszertani segédletnek köszönhetően nemcsak informatikai vagy számítástechnikai végzettséggel rendelkező pedagógus taníthatja, de szakköri vagy nem szakrendszerű keretek között akár nem szakos tanár-tanító is oktathatja. Rendszergazda alkalmazására nincsen szükség, a program a hordozó CD-ről, vagy a számítógép merevlemezére másolva közvetlenül futtatható. Természetesen, mint bármely jó gyakorlat, alapfeltételként kezeli a tanári és az iskolai innovációt, motiváltságot és magas színvonalú szakmai elhivatottságot. Jól együttműködő munkaközösségek esetén hatékonyan megvalósul a horizontális tanulás.
A fenntartás különböző intézményenként eltérő eszközigénnyel is megvalósítható. Az alábbiakban egymástól eltérő lehetőségeket olvashat, melyek alapján beazonosíthatja saját iskolájának lehetőségeit. Természetesen bármelyik alkalmazásával a kitűzött pedagógiai célok maximálisan megvalósíthatóak.
A) Számítógép terem - max. két tanuló/munkaállomás
B) Számítógép terem - max. két tanuló/munkaállomás + kivetítés projektorral
C) Számítógép terem - max. két tanuló/munkaállomás + kivetítés projektorral + interaktív tábla
D) Szaktanterem - tanulói laptopok használta
E) Szaktanterem - tanulói laptopok használta + kivetítés projektorral
F) Szaktanterem - tanulói laptopok használta + kivetítés projektorral + interaktív tábla
G) Szaktanterem - csoportonként 1 laptop (kooperatív munka)
H) Szaktanterem - tanári gépen futó program kivetítése
Az oldalt fejleszti és karbantartja: Medovarszki István