Akkreditált kiváló tehetségpont és két tanítási nyelvű szakmai műhely
Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye
Minősített Tehetséggondozó Műhely
"Tízezer lépés" - környezeti nevelési témanap kalandpedagógiai elemekkel
Intézménytípus: általános iskola
Korosztály: 10-14
A jó gyakorlat célja, hogy egy iskolán kívüli helyszínen, a környezeti nevelés tevékenységeire, természettudományos megismerésre és terepgyakorlatra épülő témanap segítségével lehetőséget biztosítson az élménydús ismeretszerzésre és a meglévő tudás alkalmazására, bővítésére - a kalandpedagógia elveinek megfelelő módszerekkel az iskola minden 5-8. évfolyamos tanulója számára.
A tevékenységek között szerepelnek problémamegoldó feladatok, mozgást, ügyességet, valamint kreativitást és együttműködést igénylő feladatok.(Pl. tereptárgyak helyzetének meghatározása tantermi körülmények között már használt eszközökkel)
A témanap során szokatlan, de életszerű szituációkban, lehetőséget nyújtunk a arra, hogy a tanulók a saját tapasztalataikból tanuljanak. (pl. adott helyszín elérése korlátozott feltételek között.) Az elemek egy témához (adott helyszínhez, pl. kastélypark) kapcsolódnak, egy feladatsort alkotnak és értékeléssel zárulnak.
A feladatok kihívást jelentenek mind az egyén, mind a csapat számára, különböző korú és képességű tanulók számára, azonban mindenki által teljesíthetőek valamilyen szinten.
A témanap a természettudományos, szociális, életviteli és környezeti kompetenciákat kiemelten és célzottan fejleszti a személyes érdeklődésnek, az életkornak megfelelő komplex, játékos tevékenységrendszerben. A természeti környezet jelenségeinek közvetlen és közvetett megtapasztalásával, megfigyelésével és vizsgálatával valós célok elérésére irányuló gyakorlati tevékenységek végzése során célzottan fejleszthetők a tanulók más kompetenciái is.
A jó gyakorlat egyik kiemelt célja az esélyegyenlőség megteremtése azzal, hogy tanulók nemre, korra, hovatartozásra tekintet nélkül ingyenesen részt vesznek a programon. Fontos célkitűzésünk a befogadás, a másság elfogadásának erősítése heterogén csoportok létrehozásával. A szülők aktív részvételére is számítunk mind a programok szervezésénél (pl. az eszközök kiszállítás), mind a lebonyolításnál. Különböző képességű gyermekek meghatározott feladatsort együttesen végeznek, de lehetőség nyílik választásra is: a komplex feladatok különböző nehézségű és jellegű elemekből állnak, minden gyermek a képességeinek, érdeklődésének, meglévő tudásának leginkább megfelelő tevékenységeket végzi a csoportcél elérésére törekedve.
A szokatlan helyszín, a szokatlan körülmények között a már ismert feladatok is jól fejlesztik a tanulók kreativitását, problémamegoldási készségeit.
Az élménydús program erősíti a természet iránti pozitív viszonyt, felkelti az érdeklődést, erősíti a környezet megóvásának igényét.
A játékos, szórakoztató feladatok alternatív mintát adnak a szabadidő hasznos és egészséges, fejlesztő eltöltésére.
A kooperatív együtműködés, a közös feladatmegoldások, az egymásra utaltság során fejlődik az osztályközösség és az osztályon belüli kommunikáció.
A kihívást jelentő feladatok segítik az önismeret fejlődését.
A kialakulás fázisai:
1. Tanév végi osztálykirándulások – évek óta hagyomány.
2. Hétvégi túrák. A tanév végi osztálykirándulások sikere a tanulókban felkeltette a tanév közbeni túrák iránti igényt. Kis csoportokban a város környékén, illetve néhány órás autózás után elérhető célpontokra szerveztünk családi túrákat havi rendszerességgel néhány órás és egy-két napos időtartamban.
3. Környezetvédő-természetjáró csoport megalakulása
A rendszeresen túrázó tanulókból környezetvédő-természetjáró csoport alakult ki. A csoport tagjai segítették a környezetvédelmi jeles napok eseményeinek megrendezését, játékos vetélkedők lebonyolítását. A gyermeknap a városhoz közel
4. Diákönkormányzati nap a természetben, kirándulóhelyen. A diákönkormányzat a gyermeknap megrendezésére is felkérte ezt a csoportot. A nap lebonyolításában a tanulói környezetvédő csoport segít, akadálypálya feladatait állítja össze és az állomásoknál segédkezik.
5. Témanap a természetben: évente más-más város környéki, közeli kirándulóhelyen a helyszín természeti adottságainak megfelelő téma feldolgozása játékos formában. (Pl. Szabadkígyósi kastélypark, Pósteleki romkastély és környéke)
Várható feladatok a felhasználónál:
1. Tanári szervező csoport kialakítása (pl. környezeti nevelési munkacsoport)
2. Helyszín kiválasztása, megismerése, a lehetőségek feltárása
3. Feladatok módosítása a helyszín adottságainak, illetve a tárgyi és személyi feltételeknek megfelelően
4. Segítők (tanulók, szülők, tanárok) csoportjának megszervezése, felkészítése
5. Eszközök, tárgyi feltételek biztosítása (sporteszközök, akadálypálya kellékei)
6. A feladatok vagy egy részük kipróbálása kis csoportban – ha szükséges, további módosítás a terepnek megfelelően
7. Forgatókönyv, útvonal-leírás elkészítése
8. A helyszínre kijutás megszervezése, lebonyolítása
9. A helyszín szükséges előkészítése (veszélyforrások csökkentése, kaszálás, segédeszközök elhelyezése, állomáspontok berendezése, útvonal jelölése stb.)
10. A tervezett program lebonyolítása,
11. A program értékelése, tapasztalatok összegyűjtése
Bármely településformán megvalósítható a helyszíni természeti adottságokhoz igazítható program. Helyszíne lehet park, liget, erdő,rét, vízpart, stb. Bármilyen összetételű, képességű tanulócsoport számára módosíthatóak a feladatok. Együttműködő partnerek nélkül is megvalósítható, de környezeti nevelési szakemberek, egyesületek, sportegyesületek segíthetik a programot.
Újszerű, ahogyan a programban a műszaki és természettudományos kompetenciák fejlesztését (a természettudományos megfigyeléseket, vizsgálódásokat, kutatásokat, problémamegoldásokat) összekapcsolja komplex, játékos, kooperatív tevékenységekkel, más műveltségterületekkel, valós természeti-társadalmi környezetben, kalandpedagógiai elemekkel. Egy konkrét témában elmerülve ismereteket és készségeket fejlesztünk. Például az adott terület (pl. kastélypark) jellemző élőlényeinek megismerése a természettudományos vizsgálódáshoz szükséges segédeszközök alkalmazásával (pl. távcső, határozókönyv, nagyító stb.)
Az ismeretek, készségek valós körülmények közötti alkalmazása mérhető a tanulók által elvégzett tevékenységek minőségi és mennyiségi mutatóinak megállapításával, előre meghatározott szempontok (pl. idő, pontosság, %-os teljesítmény, segítség igénybe vételének mértéke stb.) szerinti értékelő lap segítségével mérjük. Az értékelő lap eredményeit felhasználjuk a következő témanap szervezésénél.
Jelentősen fokozódott a tanulók természettudományos gyakorlati tevékenységek iránti érdeklődése, melyet mutat, hogy az ilyen jellegű eseményeken, vetélkedőkön, versenyeken nagyobb számban és jobb eredménnyel vesznek részt. (Pl. Apáczai Komplex Természettudományos Tehetségkutató Tanulmányi versenyen országos 1., és 6. helyezés, a Város és Faluvédők Szövetsége által kiírt pályázaton 1. helyezett makett, mely a témanap helyszínét mutatja be stb.)
A TÁMOP 3.4.3. Iskolai tehetséggondozás pályázat keretében "Komplex térségi környezeti nevelési tehetséggondozó program kialakítása" során a környező megyék több iskolája számára segítséget nyújtunk saját hasonló témájú programjuk kidolgozásában, melynek egyik eleme a Jó gyakorlat ezen témanapja, adaptálása.
A gyakorlatot átvevők számára szükséges a környezeti nevelés iránt fokozottan érdeklődő, együttműködő pedagógusok megléte.
Az iskolában meglévő eszközök segítik a program megvalósítását. A tevékenységek színesíthetők terepi vizsgáló és megfigyelő eszközök, szabadtéri sporteszközök és játékok alkalmazásával. (Pl. távcső, iránytű, GPS, frízbi, bumeráng, léggömb, mászókötél, kötéllétra stb.)
Az oldalt fejleszti és karbantartja: Medovarszki István